Szénhidrát, zsír, fehérje: milyen arányban fogyaszd a makrotápanyagokat? | Diéta és Fitnesz

Fogyáshoz szükséges makrotápanyagok aránya, Szénhidrát, zsír, fehérje: milyen arányban fogyaszd a makrotápanyagokat?

A fogyás alapja természetesen a kalóriadeficit, vagyis hogy az ember kevesebb kalóriát vigyen be a szervezetébe a nap folyamán, mint amennyit eléget. Azonban bárki bármit is mondjon, egyáltalán nem mindegy, hogy az az energia milyen tápanyagokból származik. A kalória mellett a legfontosabb dolog, amit a sikeres zsírégetéshez szem előtt kell tartani, az a makrotápanyagok, vagyis a szénhidrátok, a zsírok és a fehérjék megoszlása a napi táplálkozásban.

Kapcsolódó cikkek

Miből mennyi kell? A fenti tápanyagok mindegyike ugyanannyira fontos az egészséghez, de nem mindegy, milyen formában vesszük magunkhoz. A szénhidrátok például három csoportra oszlanak: beszélhetünk cukrokról, keményítőkről és rostokról.

Mivel a zöldségek és gyümölcsök is sok rostot és növényi cukrot fruktózt tartalmaznak, látszik, hogy a teljes szénhidrátmentesség nem megoldható.

Ajánlott napi tápanyagbeviteli arány

Ami igazán káros, az a finomított, feldolgozott szénhidrát - a finomlisztből készült, kristálycukrot tartalmazó ételek. Fogyáshoz szükséges makrotápanyagok aránya vannak esszenciális, az egészséghez elengedhetetlen zsírok - ezek nagy része növényi eredetű, míg a a telített zsírok - ezek többsége szobahőmérsékleten szilárd állagú és állati eredetű - akár teljesen el is hagyhatók.

A makrotápanyagok aránya a táplálkozásban nem kőbe vésett.

fogyáshoz szükséges makrotápanyagok aránya

Ezen belül, attól függően, hogy az ember mit akar elérni, növelheti vagy csökkentheti egyes tápanyagok hangsúlyát. Ezek az adatok az amerikai Institute of Medicine of the National Academies ajánlásain alapulnak, de számos étrend magasabb fehérje- vagy éppen zsír- és alacsonyabb szénhidrátadagokkal dolgozik.

Cikkünkben a következőkről lesz szó:

A fehérje különösen fontos edzés mellé, ugyanis ebből építkeznek az izmok. Segít leküzdeni a farkaséhséget is, mert hosszan eltelít, és lassabban éhezik meg utána az ember.

fogyáshoz szükséges makrotápanyagok aránya

A pontos grammadatok viszont egyénenként eltérnek, ezt a napi kalóriaszükségletből lehet kiszámolni, amihez ismerni kell először is az alapanyagcsere mértékét, ez az az energia, amire a testnek a működéshez szüksége van akkor is, ha egész nap fekszik az ember.

A számítás egy egyszerű képlettel elvégezhető: 6.

Mit mond a szakember?

Ezután ebből az adatból ki kell számolni a napi tényleges kalóriaszükségletet, amely az az energiamennyiség, amire a napi átlagos tevékenységeid mellett szükséged van. Ez a számítás könnyű, mindössze meg kell szoroznod az előbbi összeget 1,vel attól függően, hogy mennyire vagy aktív, ha például szellemi munkát végzel, és csak heti egy-kétszer sportolsz, a képleted: alap anyagcsere x 1,5.

fogyáshoz szükséges makrotápanyagok aránya

Attól függően, hogy fogyni szeretnél-e, le kell vonni a napi kalóriaszükségletből további fogyáshoz szükséges makrotápanyagok aránya. Ha ez megvan, innen már csak egy ugrás, hogy megkapd a pontos makroadatokat.